تقویم اخبار

اردیبهشت 1398
ی د س چ پ آ ش
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

بایگانی اخبار

لینک به روزنه

www.rovzane.com

جایگاه و ظرفیت روحانیت در نیشابور

نیشابور مفتخر است که معجزه قرن حاضر رهبر كبير انقلاب حضرت امام خمینی «ره» اصالتی از این شهر دارد و نایب بر حقش حضرت امام خامنه ای «مدظله العالی » و شهید نواب صفوی در این بلد طیبه بوده اند و مرجع عالی قدر شیعه حضرت آیت اله وحید خراسانی  فرزند این خاک گهر خیز است و در حال حاضر بیش از دوهزار نفر روحانی نیشابوری در سطوح مختلف حوزه های علمیه در حال تحصیل وتدریس هستند ،25 امام جمعه نیشابوری در کشور ،نشر بیش از 30 مجله تخصصی و 1500جلد کتاب توسط طلاب نیشابوری و صدها روحانی نیشابوری که دارای پست های مختلف در ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند گوشه ای از عظمت روحانیت نیشابور است که شاید در این سالها مورد غفلت قرار گرفته است .

  •  چرا از این ظرفیت عظیم فکری و معنوی روحانیت در شهرستان نیشابوراستفاده نمی شود؟
  • چرا جامعه روحانیت نیشابور خویش را از بسیاری امور توسعه ای نیشابور کنار کشیده است؟
  • چرا مجمع عالی روحانیت در نیشابور تشکیل نگردیده واز این ظرفیت عظیم غفلت گردیده است؟
  • چرا در تمام شهرها از ظرفیت مراجع و علما ی خود نهایت استفاده را می کنند ولی در نیشابور حتی دریغ از یک تابلو! و...؟
  • چرا معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور همه نوع مشاور دارد غیر از مشاور روحانیت ؟
  • چرا بزرگترین حوزه علمیه شرق کشور درنیشابور احداث نمی شود ؟

وچرا های دیگری که شاید ذهن شما رامشغول کرده است وباید متولیان امر بدان پاسخ گویند. 


 

پیشرفت‌های علمی که در حوزه‌های علمیه ایجاد شده از ثمرات آرمان‌های امام خمینی (ره) است که سبب شد تا حوزه‌های علمیه به رشد و توسعه مناسبی دست پیدا کنند. در زمان رژیم شاه و به دلیل مبارزه و مخالفتی که این رژیم با روحانیت و نهادهای دینی حوزه‌های علمیه داشت، این نهاد مهم تضعیف شد و علماء خانه‌نشین شدند و طلاب و علماء در روزنامه‌ها مورد تمسخر قرار گرفتند و به لباس مقدس روحانیت اهانت می‌شد.

بررسی موقعیت پژوهش در حوزه علمیه پیش از انقلاب و پس از انقلاب نشان‌دهنده این است که این بخش در فعالیت‌های دینی چه اثراتی را در جامعه دارد و سبب چه تحولاتی شده و نیازمند چه اقداماتی جهت پیشرفت است.

آموزش و پژوهش در حوزه‌های علمیه هیچ‌گاه متروک نبوده و از گذشته بزرگانی در حوزه‌های علمیه بودند که سبب پیشرفت حوزه علمیه و ترقی آن شدند اما باید توجه بیشتری به آن صورت بگیرد.

نقش عمده روحانيت در اين است كه بايد با سخنش، با بيانش، با عملش و با رفتارش، با معاشرتش، با هدايتش، با تذكرش، مردم را به اخلاق پاك دعوت كند. اخلاق جامعه را مهذب كند، جامعه را از آلودگيها دور كند و به كمالات اخلاقي بيارايد و مردم ببينند كه روحاني مرد دنيا و آخرت، هر دو است. براي اينكه اسلام دين دنيا و آخرت، هر دواست. در اسلام دنيا و آخرت جدا نيست و آخرت هم از دنيا جدا نيست. اينجا دار عمل است و آنجا دار جزا. اينجا جاي ساختني است و آنجا جاي بهره‌ ورشدن. روحانيون هر قدر در مناطق شان به مردم بيشتر خدمت كنند، خدمت روحانيت‌شان را، بهتر انجام داده‌اند و روحانيون در نقش خدمت به مردم، بهتر مي‌توانند پيام اسلام را تبليغ كنند.

يك خدمت ديگر روحانيت كه در اين خدمت بسيار هم حساس عمل مي‌كند و بايد هم حساس عمل بكند، روشنگري براي مردم است، در جهت شناساندن انحرافات فكري كه به نام اسلام تحويل مردم داده مي‌شود. روحانيون در بيدار كردن مردم نسبت به افكار انحرافي، نقش بسيارمؤثري دارند.

وقتي نوآوريهاي انحرافي و التقاطي را مي‌ بینند، در گوشه و كنار جامعه، با آنها به مبارزه بر می خیزندو مردم را روشن مي کنند، به مردم مي‌گویند كه آنچه مايه نجات است‌، اسلام اصيل است نه اسلام آميخته به انحرافات. يك روشي هم روحانيون ساخته شده و تربيت شده دارندکه در برخورد با كساني كه دچار انحراف شناختي درباره اسلام هستند، مي‌كوشند اينها را در درجه اول جذب كنند، كه براي يك عالم ديني، براي يك مسلمان متعهد به خصوص يك عالم و روحاني قدم اول، جاذبه است. تلاش در راه جذب كردن، از راه روشن كردن با سخن و با انديشه روشنگر و از راه ايجاد جاذبه اخلاقي و عملي است تا دافعه. ولي جاذبه بدون دافعه به درد نمي خورد. هر انسان مكتبي، خود بخود دافعه هم دارد. آنهائي كه مي خواهند سراپا جاذبه باشند بدون دافعه، اينها از آن مصالحه اندیشانی هستند كه خود دچار نوعي التقاط وانحراف‌اند.

روحانيت باید براي مردم روشنگر اسلام باشد و بيانگر اسلام، بايد در دل مردم جاي داشته باشد. اگر مي‌خواهد آنها را موعظه كند، بايد در قلب مردم جاي داشته باشد و در متن مردم. اگر مي‌خواهد آنها را ارشاد كند، اگر مي‌خواهد آن‌ها را از نظر اخلاقي اصلاح كند و تهذيب كند بايد در متن مردم باشد. 

روحاني بايد همه آن نقش هاي گذشته را حفظ كند. حوزه‌ها بايد محل درس خواندن و درس گفتن و تحقيق كردن باشد. بيان و قلم روحانيت بايد همچنان نافذ باشد و روز بروز نافذتر. طلاب جوان عزيز! براي ياد گرفتن، سخن گفتن بهتر و نافذتر و نوشتن رساتر و بليغ‌تر بايد وقت صرف كنند بلاغت به اين است كه، شما بايد دائماً در فرهنگ معنوي و اخلاقي و سياسي و اجتماعي روز، حضور داشته باشيد. بايد بدانيد امروز جوانها چه كتابهائي را مي‌خوانند، چه سئوالاتي برايشان مطرح است، توده مردم چه سؤالاتي برايشان مطرح است. روحاني بايدروزها و ماه و سال هم از جامعه‌اش جلوتر باشد. باید مسئله‌ای كه فردا برای مردم ما مطرح می‌شود كدامست، ما امروز جواب آن را آماده كنیم. مسئله دینی، اعتقادی، عملی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، اقتصادی و هر گونه مسئله دیگر. 

درروايتى پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمودند: «اِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ وُزِن مِدادُ العُلَماءِ بِدِماءِ الشُّهَداءِ فَيَرْجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ»(1)؛ در روز قيامت آثار قلمى علما را با خون شهدا مى سنجند، آنگاه اهميت و ارزش مداد علما و آثار قلم آنها بر خون شهدا رجحان پيدا مى كند. 

وجود عالم در بين مردم از وجود خورشيد به مراتب نافع تر است. اگر خورشيد نباشد زيانهاى بسيارى به مردم وارد مى شود امّا همه آن زيان ها مادى است امّا عالِم، روح انسان را رشد و تكامل مى دهد و انسان را، علاوه بر سعادت دنيوى، به سعادت اخروى نيز مى رساند. به همان اندازه كه روح بر بدن شرف دارد معنويات نيز بر ماديات شرف دارند. پس وجود عالِم بر همه نعمتهاى مادى برترى دارد.

امروز جامعه ما براى تأمين نيازهاى دينى و فرهنگى خود به روحانيون متعّهد، كارآمد و تحصيل كرده بيش از تعداد موجود نيازمند است. روحانيت بايد از نظر كمّيت رشد قابل توجهى داشته باشد تا بتواند نيازهاى داخل كشور و بلكه سراسر عالم را تأمين كند. در هر كشور كم و بيش پيشرفته و متمدن، تقريباً به نسبت هر هزار نفر يك پزشك در نظر مى گيرند؛ آيا اهميت روح كمتر از جسم است؟ آيا جامعه به پزشكان روحانى و معنوى بيشتر احتياج دارد يا به پزشكان مادى؟ دردها و آفتهاى روحى پيچيده تر است يا امراض بدنى؟

امروز جامعه ما و ساير جوامع عالم به گونه اى نيست كه در حصار دربسته اى محصور باشد و افكار و عقايد آنها دست نخورده باقى بماند، امواجى كه از فرهنگ های مخالف بر مى خيزد، خواه ناخواه، جامعه ما را نيز در برمى گيرد. آثار هجوم فلسفه الحادى، كه هر روز در هر كشورى به رنگى در مى آيد، در نوشته ها و گفته هاى افراد كشور ما منعكس مى گردد.

اگر روحانيت درصدد پر كردن خلأهاى فكرى و عقيدتى بر نيايد اين گونه نقاط ضعف به سرعت گسترش پيدا مى كند و ريشه دين را در جامعه مى پوشاند. روحانيت صلاحيت دارد كه مردم، بخصوص جوانان، را از چنگ شياطين و دشمنان عقايد و ارزشهاى اسلامى نجات دهد.

بايد با كمال هوشيارى از مرزهاى فرهنگ اسلام محافظت شود. هر جا رخنه و خلأى به وجود آيد، وظيفه روحانيت است كه بدون درنگ در صدد پر كردن آن باشد وگرنه افكار انحرافى در قلب و دل و انديشه جوانان ما نفوذ پيدا مى كند و در آن صورت، كارى از كسى ساخته نيست. عامل بقاى فرهنگ اسلامى در جامعه عقل و منطق است كه بايد آن را تقويت كرد. احساسات و عواطف، هر قدر مقدّس و پاك باشد، حالاتى زودگذر است؛ آنچه در دلها باقى مى ماند افكار و عقايدى است كه با دلايل محکم همراه باشد.

روحانيت است كه بايد نظام ارزشى اسلام را به شكل صحيح به جهانيان عرضه كند؛ بايد نظام اقتصادى، حكومتى و سياسى و بين المللى اسلام و ساير بخشهاى معارف اسلامى را كه تمام شؤون زندگى بشر را فرا مى گيرد تبيين نمايد.

اهميت اين انقلاب به دليل ايدئولوژى آن است و ايدئولوژى آن به دست روحانيت آبيارى شده و رشد كرده است. متأسفانه برخى گروههاى روشنفكرنما با اين ايدئولوژى، ناآگاهانه و حتى به اسم اسلام، مبارزه مى كنند. اگر روحانيت وظيفه خود را بشناسند و به درستى انجام دهد، مى تواند بقاى اسلامى بودن انقلاب را ضمانت كند وگرنه انقلاب از مسير خود منحرف خواهد شد.

حضرت امام خمينى(ره) فرمودند: «دنيا از اسلام مى ترسد»؛ اين مطلب شعار نيست، يك واقعيت است و تمام عالم، از چپ و راست، همه، از اسلام مى ترسند، چون اگر اسلام زنده شود و ميليونها مسلمان در دنيا متوجه مكتب خود گردند منافع ابرقدرتها به خطر مى افتد و بلكه موجب سقوط آنها مى شود. لذا دشمنان اين خطر را بخوبى لمس مى كنند. پس اكنون دنياى كفر از پيشرفت اسلام هراسان است.

ويژگى بارز انقلاب ما اسلامى بودن آن است و حافظ اسلامى بودن آن روحانيت مى باشد. هموست كه حافظ فقه اسلام، تفسير قرآن، عقايد و معارف اسلامى است و بايد آنها را آنگونه كه نازل شده است درست تفسير كند. در بين همه مردم چه كسانى حاضرند كه اين بار را به دوش بكشند؟ تنها حوزه علميه است كه حاضر به چنين كارى است و در اصل انقلاب اسلامى نيز از حوزه علميه زاده شده است.

شهيدان گرانقدرى كه در راه به ثمر رسيدن انقلاب اسلامى به شهادت رسيدند براى خدا جهاد كردند و به آرزوى خود و ثواب آخرت رسيدند ولى در صورتى اين خونها براى جامعه و آيندگان سودمند خواهد بود، كه اسلام، به معناى صحيح و دقيق آن، حفظ شود. اين كارى است كه فقط از عهده روحانيت بر مى آيد و اكنون مسأله بقاى اسلام در جهان مطرح است. پس در هرجا، بخواهيم اسلام محفوظ بماند، بايد به وسيله كسانى كه اسلام را به طور صحيح شناخته اند و نسبت به آن دلسوزى دارند حراست شود.

اما پس از پيروزى انقلاب؛ كه به بركت قيام آن بزرگ مرد الهى، حضرت امام خمينى(ره)و دهها هزار خون پاك شهدا به تحقق پيوست و خداى متعال يكى از بزرگترين نعمتها، يعنى برقرارى نظام اسلامى، را به جهان بشريت و بخصوص مسلمانان و بالاخص ما ايرانيان عطا فرمود؛ وظيفه ما بسيار سنگين تر شد. امروز روحانى نه تنها در كشور خود، بلكه در جهان، عزّت و احترام بسيارى دارد.

هيچ شخصيتى در عصر ما و در چند عصر گذشته مانند رهبر كبير انقلاب حضرت امام خمینی «ره» ونایب بر حقش حضرت امام خامنه ای «مدظله العالی »در جهان محترم نبوده اند. دوست و دشمن، همه، با ديده احترام به ایشان مى نگرند. که نمونه و الگوى روحانيت هستند و همه ما در سايه عزّتى كه خداى متعال به آن بنده صالح ونایب بر حقش مرحمت كرده داراى احترام هستيم. اين نعمت عظيمى است كه خداوند به ما داده و ما را از ذلّت به عزّت رسانده و قدرتمند ساخته است.

موقعيت انقلاب اسلامى ايران در جهان ايجاب مى كند كه با سرعت و شتابى در خور، فرهنگ اسلامى در زمينه هاى گوناگون به جهان عرضه شود. انجام اين كار بسيار مشكل است اما ملت صبور ما، در طول ساليان متمادى، آموخته است كه در برابر مشكلات صبر و تحمل داشته باشد. لذا، بايد مراقب بود كه مبادا فرصتى از دست رود و نيروها تلف شود. مبادا خداى ناكرده از روى جهل يا هوى و هوس در اين راه تقصيرى صورت گيرد كه در پيشگاه مقدس الهى و حضرت ولىّ عصر(عليه السلام) و در نزد جامعه مسلمان قابل بخشش نباشد.

و در این میان نقش روحانیت نیشابور دارای جایگاه والایی است ، نیشابور مردان و زنان بزرگ و اندیشمند بسیاری را در دامان خویش پرورانده و به جهان علم ،ادب ،فرهنگ وهنر عرضه داشته و به لطف وجود همین دانشمندان،ادبا و هنرمندان متعهدوفرهیخته توانسته است نام ایران واسلام را در گستره جهان پرآوازه گرداند.این بلد طیبه،نه تنها گام جای عطرآگین هشتمین خورشیدامامت و ولایت را همچون مداری زرین،برسینه دارد بلکه محل صدور حدیث شریف سلسله الذهب به جهانیان است وذره ذره خاک لاله گون این ابرشهر،در درازنای تاریخ با شکوهش ، با نور ایمان و خرد و خون هزاران هزارانسان شهید،حکیم،عالم ودانشمند درآمیخته که، دانشمند بودن یکی از خصايل آنان است .

همان گونه كه امام امت(قدس سره) بارها سفارش فرموده اند، بايد قدر روحانيت متعهد را بدانيم و از آن جدا نشويم. روحانيون به اهل بيت عصمت (عليهم السلام) متّصلند، ما نيز بايد این بزرگواران را گرامی بداریم تا خط ارتباطی ما با خداى متعال و اولياى او محفوظ باشد.

روحانیت عزیز!

تو همچنان عزیزی. نگران نباش . شاید برخی کوردلان می‌كوشند تا تو را از آن مقام رفیعی كه با تواضع و فروتنی و خدمت و ایمان و عمل صالح بدست آورده‌ای فرو آورندت‌، ولی بدان، اگر در راه خدا باشی و با خدا باشی و در خط خدمت صادقانه به خلق خدا بمانی خدا این منزلت را برای تو تضمین كرده است تو همچنان الگوی ایمان و عمل صالح بمان، تو همچنان نمونه تواضع و فروتنی و خدمت به مردم بمان، تو همچنان دارای سرمایه شناخت عالی و مؤثر از اسلام بمان و بشو، تو همچنان رابطه مردمیت را با متن مردم نگهداری كن و تقویت كن، تو همچنان با نسل جوان حتی جوان اغفال شده‌اش همچون یك برادر یا پدر مهربان روشن‌گر برخورد بكن مطمئن باش فردا از آن تو و شعار تو و راه توست .انشاا...تعالی.

سیدباقر میرعلمدار

#1 عطف به: جایگاه و ظرفیت روحانیت در نیشابور

avatar
روزنه - پنج شنبه 18 تیر 1394  

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همشهریان عزیزمان در ماه مبارک رمضان و لیالی پربرکت قدر
ضمن پوزش از عزیزانی که پیام هایشان حذف گردیده است، خواهشمندیم با بحث های حاشیه و نامرتبط، مطلب اصلی که پیشنهادی ارزنده در جهت استفاده از پتانسیل های موجود و بهبود شرایط شهرستان می باشد را کمرنگ ننمایید.
طرح موضوع عملکرد نامناسب بعضی ها، فضایی مختص خود را می طلبد که شایسته است به مصداق روزه تمام اعضا و جوارح، از هر گونه کینه جویی خودداری نماییم.

#2 عطف به: جایگاه و ظرفیت روحانیت در نیشابور

avatar
اد/مح - شنبه 20 تیر 1394  

این که همه پیامها رو حذف کردین جالب نیست....
روزنه یکم فکر کن..

#3 عطف به: جایگاه و ظرفیت روحانیت در نیشابور

avatar
م - شنبه 20 تیر 1394  

سلام اگر روزنه محترم بيطرفانه بخواهد رفتار نمايد و به مصداق روزه تمام اعضا و جوارح عينيت ببخشد هرگز از كلمه كينه جويي استفاده نميكند چرا مطالبي را كه درج كرده بوديد نه تهمت بود و نه افترا بلكه واقعياتي بود كه وجود داشته و فراموش شدني نيست.پيروز باشيد

درج نظر

کد موجود در تصویری که مشاهده می کنید را وارد کنید
XML نظرات: RSS | Atom

پل های ارتباطی کاربران گرامی با روزنه

اوقات شرعی نیشابور

۰۴:۲۳
۰۵:۵۵
۱۲:۳۳
۱۹:۱۲
۱۹:۳۰

آمار بازدیدکنندگان

۱۱
۵۲۵
۴۶۴۸
۱۰۰۳۹۰۸۷