تقویم اخبار

مهر 1396
ی د س چ پ آ ش
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

بایگانی اخبار

لینک به روزنه

www.rovzane.com

نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

 

- دیباچه؛ در مسیر راه ابریشم:

راه ابریشم؛ هشت هزار کیلومتر، یعنی معادل یک چهارم محیط کره زمین، طول دارد که به سبب انتقال ابریشم از شرق جهان به غرب، به این نام شهرت یافته است. راه ابریشم، جاده‌ای است کهن از شرق آسیا تا کرانه دریای مدیترانه را در بوته پوشش خود قرار می‌دهد. راه باستانی ابریشم، از شهر لویانگ در جنوب رود هوانگ‌هو آغاز شده و با گذشتن از سیان، چانگ و توان هوانگ مرزهای چین را در پشت سر می‌گذاشت و از طریق اوزکند، فرغانه، سمرقند و بخارا و جیحون، مرو، سرخس می‌رسید. از سرخس تا نیشابور منازل رباط شرف، رباط ماهی، رباط چاهک، توس، نوغان، طرق، شریف‌آباد، الحمراء و دیزباد قرار داشت و آنگاه به شهر نیشابور (ابرشهر)، مرکز خراسان غربی، می‌رسید. دشت جوین، پل ابریشم، بسطام (شاهرود)، دامغان و خوار، منازل میان نیشابور تا ری بودند؛ این راه، پس از گذشتن از ساوه، مزدقان، همدان، گردنه اسدآباد، کنگاور، بیستون، فرمیس (کرمانشاه)، مازورستان، حلوان، قصر شیرین، جلولاء، دسکره‌الملک (دستگرد ساسانی) و نهروان، وارد بغداد می‌شد و در کرانه رود فرات ادامه می‌یافت و به حدیثه می‌رسید و سپس در ساحل دریای مدیترانه به شهر انطاکیه می‌انجامید که آخرین منزل راه زمینی ابریشم بود. 

 

 

 

- نیشابور و راه ابریشم:

راه ابریشم، در طول تاریخ باعث رونق شهرها به خصوص از لحاظ اقتصادی و شکل‌گیری نهادهای اقتصادی، امنیتی، رفاهی، مراکز جمعیتی، شهرها و کلانشهرهای آباد و توسعهیافتهای همچون «قزوین»، «نیشابور»، «تبریز»، «خوی» و رونق آن‌ها در مسیر خود شده است. این جاده، به ‌عنوان یک بستر تاریخی و تجاری، از دوران قبل از هخامنشیانوجود داشته است. ابزارهایی مربوط به هزاره‌های قبل‌ازمیلاد، در «نیشابور» و «دامغان» پیدا شده که از تبادل فرهنگی و تجاری در این راه، از هزاران سال قبل، حکایت می‌کند. این تبادلات، به ‌شکلی ادامه پیدا کرده که تبدیل به یک سازمان اداری و تجاری پیشرفته‌تر شده و مردم تیزهوش خطه و فلات ایران، از این راه به‌عنوان یک فرصت اقتصادیاستفاده کرده و برای بهره‌برداری بهتر از راه ابریشم، دست به سازمان‌دهی زده و خدماتی را به مسافران ارائه نموده‌اند. این کارها در طول قرن‌ها باعث شده که این راه، موجب رونق گرفتن تجارت در ایران شود. نیشابور، که در کتاب‌های تاریخی با عنوان‌هایی همچون «خزانه مشرقین» و «تجارتخانه خاور و باختر» از این دیار، توصیف شده یکی از شهرهای مطرح و اصلی و نامدار ایران در این مسیر است. 

این کهن‌شهر خراسان، در مقام عمده‌ترین استقرارگاه در تاریخ منطقه شمال شرق ایران؛ در دوران پویایی جاده ابریشم، مرکزی برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی، مبادلات اقتصادی و تمهیدات دفاعی بوده و این نقش برجسته، وامدار موقعیت جغرافیایی ممتاز نیشابور در دهانه مشرق‌زمین است. نگاهی به موقعیت جغرافیایی نیشابور و کیفیت عوارض طبیعی منطقه شمال شرق ایران، نشان­دهنده آن است که نیشابور در مسیر راهی قرار گرفته بود که بخش‌های مرکزی فلات ایران را با خوارزم و ماوراءالنهر، مرتبط می‌ساخت. این مسیر، هزاره‌ها پیش، به عنوان کوتاه‌ترین و آسان‌ترین مسیر برای مهاجرت‌های انسانی ومبادلات بازرگانی، مورد استفاده بوده است. به گونه­‌ای­ که نیشابور را در دوره پیش از تاریخ، در محل چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب قرار می‌داد.
 

 

- پایگاه تعاملات بین‌المللی فرهنگی:

بنابراین، می‌توان گفت که موقعیت نیشابور بر سر راه ابریشم اتفاقی نبوده است؛ چرا که وجود شهر نیشابور در منطقه شمال شرق ایران و در کنار راهی که اصلی‌ترین معبر ورودی مهاجمان شمالی به شمار می‌رفت، پادگانی را در برابر دشمنان خارجی فراهم می‌ساخت که از یک سو، نقش پادگانی شهر نیشابور در دوره ساسانی بر امنیت و رونق راه بزرگ خراسان می‌افزود و از سوی دیگر، نیشابور از امکاناتی که راه ابریشم فراهم می‌آورد بهره می‌جست. به عبارت دیگر، مبادلات جاری در مسیر راه ابریشم اسباب توسعه شهر نیشابور را مهیا می‌ساخت. اساس توسعه نیشابور دوران اسلامی بر شالوده نیشابور پیش از اسلام نهاده شده بود و در دوره اسلامی، پایه‌های فرهنگی و تمدنی این شهر، با چنان گستره و ژرفا چشمگیری، رو به رشد نهاد که به مرکز سیاسی، اداری و اجتماعی خراسان بزرگ و پایتختی ایران دست یافت. شرح‌ها و توصیفاتی که در کتاب‌های معتبر تاریخی از بازارها، راسته‌ها، کوی‌ها، مدارس، نظامیه‌ها، مساجد، خانقاه‌ها، کاروانسراها و دیگر اماکن جمعی این شهر در دست می‌باشد گواه موقعیت افسانه‌ای این شهر در دروازه خاوران ایران به سوی مشرق‌زمین است.

 

 

تصویر: قطعه سفالی با نقش اژدها، بدست آمده در کاوش‌های باستانشناسی نیشابور

مربوط به دوره سلسله تانگ (پایان قرن هفتم و اوایل قرن هشتم میلادی)

 

کارشناسان حوزه تاریخ و فرهنگ ایران، موقعیت جغرافیایی- مواصلاتی نیشابور در جاده ابریشم و ارتباطات و تعاملات فرهنگی ناشی از آن را چنین توصیف نموده‌اند: «در جبهه جنوبی البرز، مناطقی مانند زنجان و منطقه قزوین تقریبا یک بستر همواری وجود دارد که به نیشابور می‌رسد. مانع جدی طبیعی سر راه وجود ندارد و شما می توانید در یک بستر مساعد و امن عبور و مرور کنید ... این کریدور چون یک کریدور جهانی است در زمان اشکانی که جاده ابریشم شرق و غرب را به هم وصل می کرد از شرق نیشابور، شاخه شاخه می‌شود و از غرب قزوین نیز شاخه شاخه می‌شود اما در فاصله بین قزوین و نیشابور فقط یک خط وجود دارد. بر همین اساس می‌بینیم که این کریدور در نقطه‌ای وحدت می‌یابد. این کریدوری است که عملا باعث می‌شود تمامی تماس‌های جهانی که در تاریخ و فرهنگ ما وجود دارد از طریق آن به وقوع بپیوندد. و برای تماس با جهان باید از طریق این کریدور وارد شویم ... بنا به یافته‌های باستانشناسی؛ در گذشته، فرهنگ‌های مختلفی در این شهر (نیشابور) و در کنار هم زندگی‌می کردند. چنانکه اگر در گذشته در یک صف نانوایی، افرادی از جاهای مختلف چون چین، هند و یکی اهل خود نیشابور بود اصلا تعجب‌آور نبود چرا که این امر در نیشابور عادی بود. چنانکه امروز در نیشابور قبر سعید ابن سلام مغربی که از بزرگان عرفان و از اهالی سیسیل بود، قرار دارد ... در همین شهر ما شواهد بودیسم و هندویسم پیدا کردیم که نشان از رفت و آمد هندی‌ها، چینی‌ها و عرب‌ها به این شهر دارد. یعنی نیشابور، هنگ‌کنگ ایران بود، نیویورک ایران بود و نقطه اتصال ایران به جهان. اما در نقاط دیگر برای اتصال با دیگر مکان‌ها باید سفر کرد و به دیدار جهان رفت اما اینجا کریدوری هست که جهان، به دیدار ما می‌آید.»

 

 

- نیشابور و جاده ابریشم نوین:

جاده ابریشم نوین با نام رسمی «یک کمربند اقتصاد، یک راه»؛ طرحی است بین‌المللی که در سال 2013م، توسط کشور چین مطرح گردید. این پروژه که از «راه باستانی ابریشم» الهام گرفته است؛ از دو بخش اصلی تشکیل شده است: 1) کمربند اقتصادی راه ابریشم و 2) راه ابریشم دریایی. هدف اعلام شده جاده ابریشم نوین، فایده رساندن به چهار میلیارد نفر از طریق گشایش مسیرهای جدید از چین تا اروپا با پنج کریدور اقتصادی (چین – مغولستان - آسیای میانه، چین – پاکستان، چین – میانمار – بنگلادش - هند و آسه آن - و به شرق یک مسیر دریایی به کره جنوبی و ژاپن) و سپس به خلیج فارس، خاورمیانه آفریقای شمالی و اروپاست. ایران در حمل ونقل کالا از چین به قفقاز و آسیای میانه، نقش توزیع‌کننده دارد؛ موضوعی که مهم است، اینکه ایران باید سعی کند در چیزهای دیگری با چین به واسطه این جاده، از یک سو رقابت و از سوی دیگر مشارکت کند.

کشورهای آسیای میانه (شامل کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق) گرایشات زیادی به ایران به لحاظ فرهنگی، تاریخی و ... دارند. ایران باید با شناسایی سلایق و ارتقای محصولات خود، فراگیری زبان‌های این کشورها برای ارتباط بهتر با مردم این مناطق و ... را به لحاظ اقتصادی دریابد. در این راهکار می‌توان از چین خیلی چیزها یاد گرفت که توانسته در مدت نسبتا کوتاه بازارهای صادراتی بسیاری را پیدا کند. در ایران باید با محصولات طراز اول خود مانند فرش، قالی، صنایع دستی و سنتی خود و نیز انجام تحقیقات بازار، موقعیت ویژه‌ای برای خود به یاری این جاده ایجاد کند. جاده ابریشم نوین، در کنار شکوفایی اقتصادی باید راهی برای گفت و گوی فرهنگی برای ایران باشد. ایران می‌تواند براساس مطالعات و محاسبات صندوق بین‌الملی پول، تولیدات و صادرات غیرنفتی خود را تا دو برابر افزایش دهد. ایران نباید از کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق غافل باشد. در این حوزه و با توجه به مرز مشترک ایران با آنها، با دنیای عرب در این حوزه رقابتی ندارد. تاریخ مشترک،ریشه‌های فرهنگی و ... امکان ارتباط ایران را با آنها افزایش می‌دهد.

 

 

 

شهر نیشابور، با داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی که از شهرهای شناخته شده جاده ابریشم در سطح جهانی می‌باشد و به عنوان گرانیگاه فرهنگی خراسان و یکی ازفرهنگ‌شهرهای ایران، پیشینه ارتباطات و مشترکات فرهنگی و تاریخی گسترده و عمیقی با کشورهای مسیر جاده ابریشم بوِیژه کشور چین و همچنین کشورهای آسیای میانه دارد و می‌تواند به عنوان یکی از تکیه‌گاه‌های دیپلماسی فرهنگی ایران در طرح جاده ابریشم نوین و همچنین گسترش مراودات با کشورهای آسیای میانه، مورد توجه قرار گرفته و پتانسیل‌های آن، فعال‌سازی گردد. نام نیشابور و پیشینه مشترکات تاریخی-فرهنگی بین‌المللی این شهر، برند جهانی و زیرساخت فرهنگی با بُرد و پتانسیل بین‌المللی است که یاریگر نقش‌آفرینی تاثیرگذار ایران در این منطقه وسیع می‌باشد.  

 منابع:

- «ایران و راه ابریشم»، وبگاه بخش فارسی رادیوی بین‌المللی چین (CRI).

- «راه ابریشم، نمود تیزهوشی ایرانیان»، وبگاه خبرگزاری میراث آریا.

- «تاثیرات متقابل نیشابور و جاده ابریشم در دوره ساسانی»، وبگاه مجله مطالعات باستانشناسی دانشگاه تهران.

- «نیشابور و پایگاه علمی آن از منظر یاقوت حموی»، وبگاه ویکی‌نبشته.

- «وقتی مسیر توسعه شهرهای ایران در جاده ابریشم ناهموار است!»، وبگاه تیتر شهر.

- «نیشابور، نقطه اتصال جهانی»، وب‌نوشت ابرشهر دانشنامه نیشابور.

- «طرح یک کمربند، یک راه؛ از رویا تا واقعیت»، وبگاه روزنامه افغانستان ما.

 - «مزیت‌های جاده ابریشم جدید برای ایران»، وبگاه خبرگزاری صدا و سیما.

#1 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
جمال آبادی - شنبه 28 مرداد 1396  

جاده ابریشم از سبزوار عبور کرده نه از دشت جوین. اینقدر دیوونه نبودن بازرگانان چینی که راه خودشونو دور کنن از نیشابور برن جوین و شاهرود. مستقیم میومدن سبزوار و شاهرود. این مطلب رو تو دومین منبع اینجا نوشته شده

#2 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
مهربان - یک شنبه 29 مرداد 1396  

جناب آقای جمال آبادی عزیزم. سلام بر شما. از روی اتفاق یه کم مطالعه در مورد تاریخ این منطقه دارم و به همین علت هم به نظرم سوال خیلی خوبی پرسیدید.

تا جایی که در کتابهای تاریخ آمده است جاده ابریشم یک جاده خیلی خیلی قدیمی است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام می‌رسد. در کتابها و اسناد و الواح و کتیبه های قدیمی که مربوط به دوران قبل از اسلام است متاسفانه اسم سبزوار و انواع بیان های دیگر آن مثل سانزوار، سابزوار، سازوار و ... نیامده است. در قرون اولیه اسلامی، قریه خسروجرد یا خسروگرد، مرکز ولایت بیهق بوده است و در قرن های بعدی قریه سبزوار جای مرکزیت خسروجرد را گرفته است. مهم ترین دوره پیشرفت سبزوار را در حد یک شهر مطرح را می توان دوره سربداران دانست که پایتخت سربداران بود. ولایت جوین (دشت جوین امروزی یعنی جوین و جغتای امروزی) تا اواسط دوره قاجار، همیشه یک ولایت مستقل بوده و حاکم مستقل از بیهق داشته است در دوره قاجار است که بر اثر بعضی بده بستان های سیاسی، جوین و جغتای را جزء سبزوار قلمداد میکنند که البته الان جوین و جغتای، با همت و تلاش و پیگیریهایی که مردم همین منطقه انجام دادند بالاخره استقلال خود را بدست آورده اند و شهرستانهای مستقل هستند.

اما در مورد جاده ابریشم، اینکه در سایتهای خبری سبزوار در مسیر اصلی جاده ابریشم مطرح میشود به نظر من بیشتر به این خاطر است که سبزوار بخاطر حاکمیت نزدیک به صد و پنجاه سال بر کل منطقه بیهق و جوین، توانسته است از مزایای مرکزیت سیاسی این منطقه استفاده کند و رشد کند و قاعدتا اعتبارات دولتی این منطقه هم به سمت سبزوار سرازیر میشده و اصلا یکی از علتهای تلاش مردم جوین و جغتای برای کسب مجدد استقلال از دست رفته، همین بوده است.

به هر حال، کسانی که مثل شما فکر می کنند سبزوار امروز را می بینند و فکر میکنند که در دوران فعالیت جاده ابریشم هم همنطوری بوده است در حالی که تاریخ یک چیز دیگری می گوید و جاده اصلی از دشت جوین به آزادوار و پل ابریشم و بسطام و ری می‌رفته است و یک شاخه هم از جنوب آن وجود داشته است که شامل سبزوار امروزی می شود.

به نظر من، دید شما به این مسئله که یک موضوع تاریخی است، یک نگاه واقعی و تاریخی نیست. شما تصور میکنید که چیزی که امروز می بینید همان چیزی است که در گذشته های دور و دوره جاده ابریشم هم همانطور بوده است در حالی که تغییرات زیادی در همین منطقه داشته‌ایم. پیشنهاد من به شما این است به جای نسبت دادن به بازرگانان از همه جا بی‌خبر و بی‌گناه چینی، بروید تاریخ بخوانید و اطلاعات خود را نسبت به شهر زیبای سبزوار، بیشتر کنید. ممنون و ببخشید که طول کشید. راه دیگری نبود و باید گفته میشد.

#3 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
جمال آبادی - دوشنبه 30 مرداد 1396  

آقای مهربان عزیز اینو توجه داشته باشید که در شهرستان شدن جوین جغتای و خوشاب و داورزن مسئولین سبزوار نقش اساسی رو داشتن. مثل آقای محسنی ثانی. اما برعکس نیشابوریهای عزیز میترسند که در شاخصهای مختلف مثل جمعیت افت داشته باشند و به همین خاطر بخش زبرخان رو که جمعیتش از همه شهرستانهای سربداران بیشتره رو شهرستان نکردن. اما سبزوار تمام امکانات رو در همه بخش ها بطور یکسان پخش کردن.

#4 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
سینا - دوشنبه 30 مرداد 1396  

1. در منبع اول که China Radio International است و دیدگاه بین‌المللی دارد آمده است: "منازل نیشابور تا ری [در جاده ابریشم] عبارت بودند از دشت جوین، پل ابریشم، بسطام (شاهرود)، دامغان و خوار"

2. یکی از برنامه‌هایی که به صورت جدی باید در ارتباط با نیشابور و جاده ابریشم، پیگیری شود، استقرار دبیرخانه شهرهای جاده ابریشم شرق کشور در نیشابور و معرفی این شهر به عنوان "پایگاه فرهنگی شهرهای ایرانی جاده ابریشم" است.

#5 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
حسن - سه شنبه 31 مرداد 1396  

آقای مهربان.
نمیدانم اینها که بدنبال عنادورزی با سبزوار هستند چقدر انسانهای ضعیف النفس و بیماری میباشند.
اصولاً قبل از مصطلح گردیدن جاده ابریشم و خیلی پیش ترها این جاده به نام جاده شاهی و پیش از آن به نام راه معبد زیارت بودا شناخته میشد و ....
شما بدانید که در سبزوار روستاهایی وجود دارد که نام و پیشینه و آثار برجای مانده از آن دارای ارتباطی قوی با آن دوران مینماید که اینجا بحثش نیست.
شما علاقه وافری دارید که تاریخ سبزوار را کوچک نشان دهید ولی بدانید و تأسف هم نخورید که سبزوار بسیار قدیمی تر از نیشابور میباشد. سبزوار به شهادت مورخین و مستشرقین فراوان خاستگاه بسیاری از اسطوره های ایران باستان میباشد. نام بخش عمده ای از روستاهای سبزوار برگرفته از رب النوعها و الهه های ایران زمین بوده است. درحالیکه این صفت در کمتر نقطه ای از ایران باستان مشاهده میشود....
دوست گرامی. مایه تأسف هست که مطالب علمی و تاریخی ، دستمایه تعصبات پوچ شما قرار گرفته است و ....
لطفاً بخاطر حرمت کشورمان و بنا به آسیبی که بشریت از عصبیتهای مذهبی و نژادی و غیر آن دیده است ، این رویه را کنار گذارید که یقیناً انتهای خوبی ندارد.

#6 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
جمال آبادی - سه شنبه 31 مرداد 1396  

داستان کارونسرای زعفرانیه سبزوار بخوبی نشان دهنده این نکته است که مسیر جاده ابریشم از سبزوار می گذشته است.
گویند روزی تاجری چینی چندین خروار زعفران را به همراه نماینده ای به ایران فرستاد تا به خیال خام خود کسی نتواند آنها را خریده و ایران را تحقیر کند. نماینده تاجر، کاروان زعفران را در شهرهای مختلف ایران گردانیده اما برایشان خریداری پیدا نکرد، در مسیر بازگشت به چین از مسیر جاده ابریشم در حوالی سبزوار، بازرگانی که در حال ساخت کاروانسرا بود او را دیده و ماجرا را پرسید. پس از فهمیدن داستان، بازرگان سبزواری تمام زعفران چینی ها را خریده و در پی دیوار کاروانسرا ریخته و به نماینده تاجر چینی گفت: برو و به اربابت بگو بازرگان ایرانی در سبزوار تمام رعفران ها را یکجا خریده و در پی کارونسرای خود ریخت. اینگونه بود که کاروانسرای مذکور به زعفرانیه شهرت یافت و اکنون این مکان و روستای زعفرانیه در شهرستان سبزوار قرار دارد.

#7 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
مهربان - چهارشنبه 01 شهریور 1396  

جناب آقایان "حسن و جمال‌آبادی" عزیز. هموطن عزیزم. سلام. از نظر من، این حق شما و هر فردی است که دیدگاه و نظر خود را درباره مسائل بیان کند. باید به این حق، احترام گذاشت. اما بیان نظر در یک مورد، همیشه مساوی با درست و واقعی بودن آن نیست. میدانم شما چه می‌گویید و کلام را اینطور خلاصه میکنم: «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید ...» افراد و منابع محلی، ممکن است تاریخ یک منطقه را به قدیم‌ترین دوران‌ها برسانند اما اعتبار این حرف‌ها که همه بر اساس شایدها و احتمال‌ها و تعبیرات شخصی از مسائل، استوار است چیست؟!

از نظر من، تاریخ سبزوار به همان اندازه اصطلاح «سبزوار بزرگ» که شما به آن علاقه دارید و در بعضی سایت‌های مشخص محلی، مطرح می‌‌شود، بزرگ است. کسی با شما عنادی ندارد و به نظر من، اگر آدم خودش موقر و متین باشد و حد و اندازه نگه دارد، دلیلی وجود ندارد که به او تذکر داده شود. و اگر به کسی تذکر داده‌ می‌شود و او بجای بازنگری در رفتار خودش و تحقیق و بررسی در مورد گفته‌هایش، در برابر پنددهنده و تذکردهنده موضع منفی می‌گیرد و از ادبیات تند و توهین‌آمیز و نسبت‌های بد استفاده می‌کند، چه می‌توان کرد؟!

آیا فکر نمی‌کنید که شاید بعضی وقت‌ها آدم دارد با رفتار و کردار و پندار خودش با خودش عناد می‌کند و اگر به جای گرفتن انگشت اتهام و ناسزا به سمت دیگران، با خودش صداقت داشته باشید و به خودش برگردد و خودش را چک کند مساله، خیلی راحت حل می‌شود؟

موضوع بحث ما "جاده ابریشم" است که یک موضوع تاریخی کاملا شناخته شده است. مگر ما داریم از افسانه و داستان، صحبت می‌کنیم؟! "که رستم، یلی بود در سیستان ...!" قطعا حق طبیعی هر فرد و تمام مردم است که برای تقویت هویت خود، داستان‌ها و افسانه‌هایی داشته باشند. این حق است. اما این اصرار عجیب بر قبولاندن این افسانه‌ها به دیگران، آن هم با این ادبیات تند و توهین‌آمیز، نمیدانم معنی‌اش چیست؟!

خدمت شما عرض کردم لطف کنید و بروید و تاریخ سبزوار را مطالعه کنید. حالا شما دوباره تشریف آورده‌اید و دارید روایت‌های محلی و مطالب سایت‌های خبری را تکرار می‌فرمایید؟! برای من حرفی نمی‌ماند وقتی طرف گفتگویم میلی به استفاده از یک روش منطقی و علمی در ادامه مباحثه ندارد و حتی از استفاده کردن ار هر ادبیاتی در مباحثه، هیچ ابایی ندارد! کسی که با معیارهای متفاوت از معیارهای شما فکر می‌کند و کار می‌کند آیا گناه و جنایتی انجام داده است؟! لطفا بفرمایید که به چه حسابی، شما اینقدر حق دارید؟! و به چه حسابی، کسی که مطابق میل شما فکر نمی‌کند و معیارها و منابع و استاندادهایش با شما متفاوت است "عنادورز" و "ضعیف‌النفس" و ... است؟

#8 عطف به: نیشابور، پشتوانه و سرمایه فرهنگی ایران در مسیر جاده ابریشم

avatar
صبا - شنبه 04 شهریور 1396  

این همه بحث بخاطر اینکه نام سبزوار در یک مقاله نیامده، واقعا حیرت‌انگیز است. بر طبق کتابهای جغرافیایی و تاریخی قدیم، جاده بعد از نیشابور به دو شاخه میشده جاده اصلی از جوین به بسطام و ری میرفته و جاده دیگر از سبزوار و خسروجرد. شما اصلا اگر جاده ای که در دهه های گذشته از نیشابور به سبزوار می رفته است را بررسی کنید قسمت اول این جاده در بخش شرقی دشت زرخیز جوین بوده و جاده فعلی نیشابور به سبزوار، جاده‌ای معاصر است. دانستن این موضوع هم مهم است که ولایت بیهق در زمان جاده ابریشم، یکی از ولایت‌های ربع نیشابور بوده است و بسیاری از بیهقی های قدیم مثل خواجه ابوالفضل بیهقی دبیر و ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف به ابن فندق، قسمتی از زندگی شان را در نیشابور ساکن بوده اند و در آنجا تحصیل کرده اند.

حالا که حرف از کاروانسرای زعفرانیه شد روایتی دیگر از داستان کاروانسری زعفرانیه:

مي‌گويند روزی بازرگانی از چين به ايران مي‌آيد تا رونق بازار چين را به رخ ايرانيان بکشد و بازار ايران را محک زند. پس با کاروانی عظيم از زعفران، به ايران می‌آيد. امادر هيچ کجای ايران کسی را توانای خريد نمی‌يابد. بازرگان قصد بازگشت می‌کند. در راه بازگشت، بين سبزوار و نيشابور، تاجری نيشابوری را ملاقات می‌کند که قصد ساختن کاروانسرايی دارد. ماجرا باز می‌گويد: ....

تاجر نيشابوری، به غيرتش بر‌می‌خورد و تمام کاروان را می‌خرد و دستور می‌دهد در زير کاروانسرا خاک کنند. سپس به بازرگان چينی می‌گويد برو و به مردمت بگو تمام زعفران‌هايتان را مردی نيشابوری در گل پی کاروانسرايش ريخت.

از اين روي، نام کاروانسرا را «زعفرانيه» ناميد و از آن پس تا سده‌ها بوی خوش از آن به مشام می‌رسيد ...

منبع: ابرشهر (به تاریخ پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۴)
http://abarshahr.blogfa.com/post-20.aspx

درج نظر

XML نظرات: RSS | Atom

پل های ارتباطی کاربران گرامی با روزنه

مناسبت ها

فهرست وقایع ماه محرم الحرام

تبلیغات

دریافت اخبار نیشابور
شهروند خبرنگار

اوقات شرعی نیشابور

۰۴:۰۰
۰۵:۲۶
۱۱:۲۵
۱۷:۲۴
۱۷:۴۲

آمار بازدیدکنندگان

۱۳
۲۱۸۰
۲۳۴۳
۸۵۷۳۴۵۷